Reklamcılık ve Pazarlama, Tüm Yazılar

Nostaljinin dönüşü

Hayatın daha basit olduğu zamanları hatırlıyor musunuz? Eğer unuttuysanız markalar o zamanları size hatırlatmak üzere. 2018 yılında naif sadeliğin ve altın değerinde eskilerin geri dönmesiyle stres altındaki tüketiciler rahat bir nefes alacak. Markalar geçmişin derinliklerine inerek en sevilen ürünlerini ve belki de unutulmaz deneyimlerimizi tekrar hayata geçirecek.

Peki hep duyduğumuz bu nostalji ne demek?

Nörolog ve psikiyatrist Alan R. Hirsch’e göre nostalji, geçmişin gerçek bir yeniden yaratımı değil, idealize edilmiş bir geçmişe duyulan özlemle, sadece pozitif hatıraların harmanlanması işlemidir.

Aslında hepimizin nostalji ile sıkı bağları olduğunu iddia etmek çok yanlış olmaz sanırım. Özellikle bir araya gelmiş aynı nesilden insanların yarattıkları geçmiş mitine sıkça övgüler düzdüğünü görebiliriz. Eski bayramları ananlar, dijital çağın öncesini özleyenler, ortak değerleri paylaşan efsane nesiller…
Markalar da bu içgörünün ışığında yarattıkları farklı kampanyalar ile tüketiciye göz kırpmaktan geri kalmıyorlar:

Super Mario’nun Şansı
Nintendo yenilikçi oyun konsolonu 12 Ekim 1983’te piyasaya sürdü. 10 yıl gibi kısa bir sürede 62 milyon satılan sistem 2013 yılında tüm zamanların en çok satılan konsolu ilan edildi. Nitendo’nun 2016 yılında konsolu tekrar piyasaya süreceğini duyurmasıyla nostalji tutkunlarının kutlamalara başlaması sürpriz olmadı. Konsol 2017 yılında 2,5 milyon satarak büyük bir başarıya daha imza attı. Hatta bazı şanslı konsol sahipleri sistemlerini internette piyasa fiyatının üç katına satma fırsatını yakaladı.

Bunlar Tuhaf Şeyler
Netflix’in iddialı yapımlarından Stranger Things, çeşitli şirketler tarafından defalarca reddedilmesine rağmen en sonunda yayınlandığında nostaljik havasıyla kendine bir hayran kitlesi yarattı ve büyük bir başarı yakaladı. Dizi kıyafetlerden yiyeceklere ve dekorasyona kadar 80’li yılları neredeyse kusursuz yansıtıyordu ve o yıllarda çekilmiş birçok filmi referans alıyordu. Üçüncü sezonunun çekimlerine başlanan dizi 80’lerdeki fikirlerin hiç de kötü olmadığını ispatladı.

Kişiye Özel Nostalji
Japonya’da çocuk organı bağışçı sayısı oldukça az. Bu konuda farkındalık yaratmak için Yeşil Kurdela Derneği ve Dentsu, İkinci Hayat Oyuncaklar programını başlattı. Program ile eskimiş pelüş oyuncaklar başka pelüş oyuncaklardan alınan parçalarla tekrar hayata döndürüldü. Bir balina ejderha kanatlarına sahip olurken, bir keçiye ayı bacağı takıldı. İlgilenen aileler ve çocuklar arasından dileyenler programa oyuncak bağışında bulundular, dileyenler ise pelüşlerini kurtarmak için programdan parça istediler. Ayrıca program daha önemli bir tıbbi hediyenin potansiyel faydalarını göstermeye yardımcı olmak için bağışlanan parçalar ile kurtulan pelüşlerin sahiplerinden bağışçıya bir de teşekkür mektubu yazmasını isteyerek bir farkındalık çemberi oluşturmayı başardı.

KAYNAK: Syneos_Health_Communications_2018_Marketing_Trends.pdf

Etiketler: Pazarlama trendleri

Bunlar da ilginizi çekebilir